Nápolyi, és tibeti kalandregény +
Leslie L. Lawrence civilben Lőrincz L. László néven kelet-kutató

A rendszerváltás utáni vallásszabadságban elszaporodtak Budapesten a keleti filozófiákat népszerűsítő közösségek. Nem véletlen ez a fogékonyság – mondja Lőrincz L. László, a kutatóból lett kalandregényszerző. A magyarok történelme évszázadok óta arról szól, hogy futnak a Kelet elől, az meg fut utánuk.
– Politizálnak a tudósok?
– Tudósa válogatja. Nekem megvan a véleményem a dolgokról, de az aktív politizálástól mindig távol tartottam magam. A Magyar Tudományos Akadémián testközelből láttam, miként rontja el ezzel egy-két kollégám a karrierjét.
– A mostani választási hadjárattal kapcsolatban sem foglal állást?
– Inkább mondok egy történetet. 1964-ben Mongóliában jártam ösztöndíjjal. Elég sok magyar élt akkoriban odakint, külképviseletünk is volt Ulánbátorban. Egyik nap a magyar nagykövet elfehéredett arccal újságolta, hogy leváltották Hruscsovot. Rémült emberek tódultak a képviseletre: baljós jelnek tartották, hogy félreállítottak egy reformpolitikust. Féltek, hogy ezután keményebb idők következnek. Mindenki a nagykövettől várta a biztatást. Ő azt mondta, nem tudja, mi lesz, az mindenesetre jó dolog, ha egy politikai szervezet elég erős ahhoz, hogy leváltsa első titkárát. Én most hasonlóan gondolkodom: biztató, ha egy demokrácia olyan erős, hogy kormányt tud váltani. Ezt szívesen kimondom, de nem megyek tovább.
– Egy anekdota szerint ön sok évvel ezelőtt magával vitte otthonról az egyetlen esernyőjüket, így a lánya nem tudott elmenni randira a zuhogó esőben. Tényleg ennyire rosszul élt kutatóként?
– Volt azért otthon több ernyőnk is, de tény, hogy szegények voltak a tudósok, talán a tanároknál is rosszabbul kerestek. Kárpótlásul viszont rengeteget utazhattam. Persze egy dániai ösztöndíjból nem vehettem szalámit a boltban. A sok kutatóút egyébként annak is köszönhető, hogy nem valami professzor kutatórabszolgájaként dolgoztam az MTA-nál, hanem mint Ligeti Lajos balkeze.
– Miért nem a jobb?
– Mert az egy másik, idősebb kollégám volt.
– Miért hagyta ott a kutatásait?
– Kamaszkoromban faltam a Karl May-regényeket, és elhatároztam, hogy én is kalandregényszerző leszek. Magyar–történelem szakra jelentkeztem az ELTE bölcsészkarára, ahová csak a felvételiztetők jóindulata miatt kerültem be. A kaposvári Cukor- és Édesipari Technikumból érkeztem a vizsgára, s a bizottság csak ennyit szólt, amikor beléptem: itt a gyerek a nápolyival. A középiskolában alig tanultunk valamit világtörténelemből, viszont betéve tudtam Mátyás király uralkodását. Hál’ istennek arra voltak kíváncsiak, amit tudtam.
– Végül mongol–történelem szakon diplomázott. Miért váltott fakultást?
– Már középiskolás koromban is keleti témájú írásokat küldtem a Somogyi Néplapba. Az egyetemen pedig bekopogtattam egyszer a mongol tanszékre, Ligeti Lajoshoz, és ezen a beszélgetésen el is dőlt, hogy altajisztikára cserélem a magyart. Akkora volt a lemaradásom a többiekhez képest, hogy a diplomáig nem is írtam semmit. Éjjel-nappal tanultam. Negyvenéves voltam, amikor megjelent az első Leslie L. Lawrence-regény, a Sindzse szeme.
– Számított arra, hogy ezzel egyből betör a regénypiacra?
– Valójában arra is felkészültem, hogy megbukik a Sindzse szeme. De ebben az időben nem volt túl nehéz sikerre vinni egy jobb regényt. Kiadták évente az Agatha Christie- és Rejtő Jenő-összest, és lehetett még kapni NDK-krimiket. Ki voltak éhezve az emberek az izgalmas könyvekre.
– Történeteiben mit tartott fontosabbnak: a bűnügyi szálat vagy a keleti motívumot?
– Rájöttem, hogy a Közel-Keleten nem lehet rabszolgakaravánokat kergetni. Ki kell találnom a kalandokat. Legújabb, Csöd című regényemben például egy tibeti temetői szertartást mesélek el, ahol halottakat áldoznak a keselyű- és farkasforma isteneknek. Szeretem az izgalmas történeteket, és nem hiszem, hogy az olvasók állandóan katarzist várnak a könyvektől. Sokszor egyszerűen szórakozni akarnak.
– Mennyire fogékonyak a keleti kultúrára a magyar emberek?
– Ha író-olvasó találkozókra megyek a falvakba, az idős nénik kívülről mondják fel nekem a tibeti lámák szertartásait. Ismerik az imamalmot és az imazászlót, holott az ember azt se várná el tőlük, hogy tudják, hol van Mongólia. Több egyetemi hallgató is megkeresett, hogy elmondja, Leslie L. Lawrence-könyveken nőtt fel, és most kutatónak készül. Azt hiszem, az utóbbi húsz évben többet tettem itthon a Himalája és a pusztakultúra megismertetéséért, mint bárki más.
– Pedig a rendszerváltás óta Budapesten is sok olyan szervezet és kisegyház működik, amely keleti filozófiákat népszerűsít. Ezekkel nem tart kapcsolatot?
– Sohasem kerestek meg. Egyébként is külön kell válniuk az ázsiai vagy indiai vallások iránt érdeklődőknek a tudósoktól. A hívők érzelmi alapon közelítenek például a buddhizmushoz vagy a hinduizmushoz. Én viszont mindig is objektíven, kutatási tárgyként szemléltem ezeket a kultúrákat.
– Nem tartja túlzásnak, hogy tíznél is több buddhista közösség működik egy ekkora városban?
– Az előző rendszerben – Marx hatására – a népek ópiumának kiáltották ki a vallásokat. Nagy nyomás alól szabadultunk fel a rendszerváltással. 1990-től elszaporodtak a fővárosban a keleti gyökerű filozófiák, csoportok. Olyannyira, hogy már nehezen ismeri ki magát az ember közöttük.
– Egy francia származású buddhista szerzetes nemrég azt nyilatkozta, azért jött éppen kilencvenben közösséget alapítani Budapestre, mert akkor hozta ide a karmája. Nem gondolja, hogy nálunk abban az időben különösen könnyű dolguk volt az egyházalapítóknak?
– Az biztos, hogy hiába hívta volna a karmája ezt a szerzetest, mondjuk 1985-ben. Egyébként a hittérítők tömeges megjelenéséről egy mongóliai élményem jut eszembe. A buddhista hagyományokat kiirtotta náluk a kommunizmus, majd a Szovjetunió széthullásával megérkezett a szabadság – többek között amerikai hittérítők képében. Ezek a fiatalemberek kiálltak a főtérre, és tökéletes mongolsággal hirdették az evangéliumot, osztogatták a Bibliát. „Szeretitek Jézust?”– kiáltozták. „Igen, szeretjük!” – üvöltötte a tömeg. Pedig életükben nem hallottak Jézusról. De mindenáron közelebb akartak kerülni a Nyugathoz. Mi, magyarok pedig inkább a Kelethez tartozunk. Ahogy Szekfű Gyula mondta, a történelmünk nem szól másról, mint hogy futunk a Kelet elől, az meg fut utánunk.

Valaczkay Gabriella - Népszabadság 2002. április 30.