IPM 1984 Jubileumi különszám
NAGYMOGULOK
Lőrincz L. László
A NAGYMOGULOK TÖRTÉNETE KÉTSÉGKÍVÜL KISEBB HELYET FOGLAL EL A VILÁGTÖRTÉNELEMBEN, MINT PÉLDÁUL A MONGOL VILÁGBIRODALOMÉ, INDIA MODERN KORI TÖRTÉNETÉRE AZONBAN ÓRIÁSI HATÁST GYAKOROLT. MA IS SOKAN KUTATJÁK A MOGUL URALOM TÖRTÉNETÉT, SZERVEZETI FELÉPÍTÉSÉT, HISZEN ENÉLKÜL ALIGHA ÉRTHETJÜK MEG AZOKAT AZ ESEMÉNYEKET, AMELYEK A SZUBKONTINENS TÖRTÉNETÉBEN AZ UTOLSÓ FÉL ÉVSZÁZADBAN JÁTSZÓDTAK LE.
Aurangzib nagymogul egy prófétával találkozik
-
az arányaiban és távlatábrázolásában is valósághű kép a perzsa hatásokból,
India
földjén kialakult mogul miniatúrafestészet különösen szép darabja
(nagyobb méretben való megtekintéshez kattints a képre)
A mongol világbirodalmat megalapító Dzsingisz kán a XIII. század első felében
meghalt, s műve nem sokkal élte túl őt magát. A mongolok neve viszont még
sok-sok évszázadon át rettegésben tartotta a világ népeit. Ezt a félelmet
igyekeztek kihasználni a későbbi idők hódítói, akik közül sokan a mongolok
leszármazottainak tekintették magukat, vagy legalábbis ezt igyekeztek elhitetni
ellenfeleikkel és alattvalóikkal egyaránt. Ezt hirdette magáról az Aranyhorda
bukása után a hódító Timur is, aki nemcsak hogy mongolul nem beszélt, de mongol
származása is erősen kétségbe vonható.
MOHÁCSTÓL DELHIIG
A XIII. században a mongol birodalom a kínai Nagy Faltól egészen a Kárpátokig
húzódott, s magába foglalta a Kaspi-tenger vidékét, a mai Afganisztán és Irán
területét is. A mongol hódítás jellemző sajátossága, hogy a hódítók vékony
rétege igen hamar - egy-két emberöltő alatt - asszimilálódott az őslakossághoz:
elveszítette nyelvét, pusztai-nomád kultúráját és vallását is. Ez utóbbi azért
fontos, mivel az animista hitvilág helyére szinte mindenütt az iszlám lépett. A
korábban nem mohamedán mongol hódítók utódai lettek az iszlám
legkérlelhetetlenebb, legtürelmetlenebb harcosai. A puszták nomádjai, hogy a
nagy földművelő államok lakosai által termelt, számukra luxuscikknek tűnő
javakhoz hozzájussanak, kegyetlen hadjáratokat vezettek a környező
földműves-kultúrák ellen. Leggyakrabban Kína ellen fordultak, hiszen ott volt a
szomszédságukban. Ahhoz viszonylag kevesen vették a bátorságot, hogy a Hindukus
hegyláncon átkelve India földjére ereszkedjenek. Ha mégis megtették, ez
többnyire a megsemmisülésüket eredményezte. S furcsa módon nem azért, mintha az
indiai államok hadseregei legyőzték volna őket, hanem mert letelepedésük után
felszívódtak a szubkontinens embertömegében. Hunok és más belsőázsiai nomádok
egész csapatai tűntek el nyomtalanul India végtelen földjén.
Ahogy azonban a füves puszták lakói fokozatosan délnyugatra húzódtak, s az Oxus
és laxartes (ma: Amu-Darja és Szir-Darja) vidékén telepedtek le, ahogy
Afganisztán és Irán területén alapítottak államokat, India elérhető közelségbe
került a számukra. Miután pedig ott rövidebb periódusoktól eltekintve nem jött
létre egységes birodalom, a széttagoltság növelte a hódítók esélyeit. India
viszonylag korán megismerkedett az iszlámmal. Az időszámításunk kezdete körüli
időkben ugyanis már arab hajósok bonyolították a kereskedelmi forgalmat India és
a Közel-Kelet között. Nemcsak kikötöttek India partjain, hanem
kereskedőtelepeket is létesítettek. I. sz. 650 körül szárazföldi arab hadsereg
zaklatta az indiai határvidékeket, és sikerült is elfoglalniuk Kabult. Tovább
azonban nem merészkedtek.
Az ezredforduló tájékán Afganisztán területén török eredetű dinasztiák
uralkodtak, és végül is területeket hódítva Indiától, terjeszteni kezdték ott az
iszlámot. India belsejében iszlám államok jöttek létre, Delhiben szultán
székelt: úgy látszott, hogy az új vallás végérvényesen megvetette a lábát. E
mohamedán államok története azonban még nem vezet a mogulok világához. A mogul
hódítás idején India földjén már csak töredékei éltek a korábbi iszlám
birodalmaknak. Néhány évszázaddal később minden idők egyik legkönyörtelenebb
hódítója, a sánta Timur Lénk is Indiára vetette a szemét: 1398-ban kirabolta és
felgyújtotta Delhit, államot azonban nem tudott, talán nem is akart a
meghódított területeken alapítani. Mint a nagy nomád hódítók általában, nem
tartotta szükségesnek az elfoglalt területek megtartását: megelégedett
többé-kevésbé rendszeres kifosztásukkal.
A mogul birodalom alapítási éve 1526; az az év, amikor nemcsak az indiaiak,
hanem a magyarok is saját bőrükön tapasztalták az iszlám erejét. S nemcsak
Magyarországon, hanem Indiában is döntő változások következtek be a hódítás
nyomán.
A mogul dinasztia megalapítója Bábur volt (1483 - 1530), származására nézve
közép-ázsiai (csagatáj) török, aki Dzsingisz kánra vezette vissza a származását.
Természetesen elődei közé sorolta Timurt is. Bábur eredetileg Fergana ura volt,
de a XVI. század első éveiben az üzbégek elűzték, és így kénytelen volt
elfoglalni Kabult. Rövid idő alatt megerősödött, és a következő évtizedekben
ellenőrzése alá vonta azokat a hágókat, amelyek Indiába vezettek.
Feltehetően nem volt egészen ismeretlen előtte a délkeletre elterülő csodálatos
világ. Azért sem lehetett az, mert még mindig léteztek Indiában a korábbi iszlám
hódítások nyomán keletkezett államok, ha erejük nem is volt a régi. Kereskedők
közlekedtek rendszeresen a hágókon, és elhozták a delhi szultánság gazdagságának
a hírét Afganisztánba. S Bábur, aki jól tudta, hogy dicső őse, Timur egyszer már
felégette és kirabolta Delhit, aligha habozott soká, hogy utánozza példaképét.
AKBÁR, A BÖLCS
Nem pontosan tisztázott kérdés, hogy honnan ered a mogul dinasztia neve. Abban
nagyjából egységesek a vélemények, hogy a mogul szó a mongolból ered. Csak az a
kérdés, hogyan.
A XIII - XIV. század folyamán, Dzsingisz utódai alatt Afganisztán is mongol
uralom alá került. Az itt letelepedett mongol lakosság, amely egészen a múlt
századig megőrizte nyelvét, sőt néhányan még e század elejéig is, mongolnak
nevezte magát. Nyilvánvalóan olyan mongol nyelvet beszéltek, amelyben a mongol
szó mogolnak hangzott. Ezek után valószínűnek látszik, hogy a török Bábur
hódításai során a mogol népcsoport is részt vett hadjárataiban, s mivel Bábur
Dzsingisz kán utódának tartotta magát, dinasztiájának a mogol-mogul nevet adta.
Mint már említettük, 1526 jelentős év volt India történetében. Az Afganisztánból
bevonuló török csapatok Delhi mellett, Pánipatnál tönkreverték a delhi szultán,
Ibrahim Lodi seregét, s bevették nemcsak Delhit, hanem a közeli Agrát is. Bábur
Delhi legszebb mecsetében koronáztatta magát Hindusztán császárává.
A mogul dinasztia megalapítása tehát meglehetősen szokatlan körülmények között
történt. Az új hódítónak, Báburnak nem a hindu uralkodókkal kellett megküzdenie
a hatalomért és az iszlám hegemóniájáért, hanem egy másik iszlám uralkodóval,
aki korábban ugyancsak erőszakkal jutott Delhi trónjára.
Bábur 1530-ban bekövetkezett halálakor meglehetősen nagy darabot mondhatott a
magáénak Ázsia földjéből. Uralma alá tartozott Afganisztán és Észak-India
egészen a Bengáli-öbölig.
Bábur, aki nem közönséges hadvezéri képességekkel volt megáldva, hiába -
legalábbis a halála utáni időkben úgy tűnt, hiába - hozta azonban létre
birodalmát. Fia, Humájún nem volt méltó az apához. Előbb testvére szakította el
tőle Afganisztánt, majd egy afgán katonai vezető, Ser sah az észak-indiai
területeket. S bár az alighogy létrehozott birodalom a bomlás állapotába jutott,
éppen Ser sah volt az, aki megvetette a későbbi nagy birodalom alapjait.
Tudós sejkek ülése
-
a mogul képzőművésziét részben az indiai műveltség hatására
erősen „eretnek”
jellegű a mohamedán kultúrájú műalkotások között,
hiszen emberi alakokat ábrázol
(nagyobb méretben való megtekintéshez kattints a képre)
Ser sah felismerte, hogy a hatalmas ország központosítás híján bármelyik
pillanatban szétszakadhat, ezért rendkívül kemény és határozott intézkedéseket
foganatosított. Letörte az egyes területeken kiskirályként uralkodó afgán
katonai parancsnokok uralmát, és Delhiből helytartókkal váltotta föl őket.
Megszüntette az adózás régi rendszerét: a földterület hozama szerint vetette ki
az adókat. A parasztokat érdekeltté tette a termelésben, mivel megtiltotta, hogy
a törvényes adónál többet elvegyenek tőlük. Utakat építtetett, tehát az egyes
országrészek között megkönnyítette a közlekedést. A laza szerkezetű országból
igyekezett egy erős, központosított birodalmat létrehozni.
1555-ben azonban váratlan dolog történt. Az Afganisztán területére menekült
Humájún visszatért, s rajtaütésszerű támadással bevette Delhit és Agrát. ő sem
örülhetett sokáig diadalának, mert egy évvel később megölték. A megüresedett
trónt fia, Akbár (1556-1605) foglalta el: a nagymogulok közül is a legnagyobb.
Akbár, elődeihez hasonlóan azt vallotta, hogy csak a központosított monarchia
lehet életképes, s minden eszközzel letörte az ellenálló nagyurakat, sok esetben
saját hadvezéreit, nem zárkózott el azonban az ésszerű kompromisszumok elől sem.
Mivel nem nézhette tétlenül, hogy határain indiai fejedelemségek jelentsenek
állandó veszélyt, igyekezett a korbács és a mézesmadzag politikájával hatalma
alá vonni őket. S az indiai fejedelmek, akik józan megfontolásból hajlottak a
mogul hatalommal való kiegyezésre, feladták függetlenségüket: elismerték Akbár
fennhatóságát. A mogul fejedelem nagysága ez esetben abban nyilvánult meg, hogy
nem próbálta megszállni szomszédait, hanem a fejedelmeket kinevezte helytartóivá
- katonaállítási kötelezettséggel. Politikájának helyességét bizonyítja, hogy a
hindu fejedelmek végig kitartottak a mogul birodalom mellett, amely számukra is
védelmet nyújtott - hűségesebbek voltak, mint a moszlim előkelők, akik fütyültek
a közös vallásra, ha a mogulok kincseiről volt szó.
AZ ISZLÁM KARDJA
Akbár uralkodását a vallási tolerancia jellemezte. Bár az ellene lázadókkal néha
kegyetlenkedett is - a krónikások szerint egy város ostroma után harmincezer
hindu parasztot végeztetett ki -, a meghódított és birodalmához csatolt
területeken már nem tett különbséget mohamedán és hindu között. Minden
parasztnak vallási hovatartozásától függetlenül kellett fizetnie az adót a
megtermelt javak után (nagyjából egyharmadot), a hindukra korábban kirótt f ej
adót pedig eltörölte. Megszüntette a korábban úgyszintén kifejezetten a hinduk
ellen hozott egészen sajátos adót is, amelyet a Gangesz-ban való rituális
fürdésért kellett fizetni. Megtiltotta a hindu templomok lerombolását - igaz,
újakat sem építtetett. Nagy „elődjéhez", Dzsingisz kánhoz hasonlóan katonai
mintára szervezte meg birodalmát. A tisztségviselők a manszabdárok lettek; ez a
cím egyúttal bizonyos katonai rangot is jelentett. A manszabdárok 33 csoportot
alkottak; a legmagasabb rangúak tízezer katonát állítottak ki háború esetén, a
legkisebb rangúak csak tízet. A manszabdárok rangjuknak megfelelő fizetést
kaptak a központi államkasszából, embereik pedig zsoldot. A hadsereg azonban nem
volt állandó, csak háború esetén toborozták össze.
Ugyanakkor szintén Dzsingisz kán hadszervezetéhez hasonlóan, Akbár is
rendelkezett egy állandó hadtesttel, amely gyakorlatilag a testőrség funkcióját
töltötte be. S míg a hadsereg - moszlim és hindu katonák egyformán - lassú,
tevés, gyalogos és elefántháton közlekedő osztagokból állt, addig ez a mintegy
45 ezer főnyi mag lovashadsereg volt, és szinte kizárólag török katonák
alkották. Arról is beszámolnak a krónikák, hogy ezek a nomád lovastaktikát
alkalmazó testőrök az ellenséget átkarolva, vagy éppen a hátába kerülve, gyakran
rettenetes pusztítást végeztek. Természetesen, végszükség esetén pártütő rokonai
ellenében is rájuk támaszkodhatott az uralkodó.
Az óriási birodalomban, amely magában foglalta Afganisztánt és India felét,
sohasem volt teljes a béke. Akbár politikai hitvallása az volt ugyanis, hogy a
már megszerzett hatalmat csak újabb hódításokkal lehet megtartani, mégis
viszonylagos nyugalom uralkodott. A nyugodt életmód és a vallási tolerancia
láttán végül sok moszlim előkelő úgy érezte: Akbár szakított az iszlámmal, és
hitetlenné vált. S bár a későbbi krónikások erősen eltúlozzák Akbár
„hitetlenségét", mindenesetre nem egészen alaptalanul gyanúsították. A
vallásoknak és filozófiai rendszereknek abban a szüntelen kavargásában, amely az
uralkodót körülvette, alig hihető, hogy ragaszkodott volna Mohamed dogmáihoz,
még ha a hagyományok erre kötelezték is.
Akbárnak azt is szemére hányták a muzulmánok, hogy a hold-időszámítást - amely
az iszlám hagyományokban gyökerezik - a Naphoz igazodó időszámítással
helyettesítette. S még ha csak ezt tette volna! De saját maga alkotott egy
újfajta rítust és filozófiai rendszert, amelynek középpontjába a Nap tiszteletét
állította. S hogy valamennyi vallásból kiválaszthassa a számára legmegfelelőbb
elemeket, gyakorta rendeztetett nyilvános hitvitákat az egyes vallások
képviselői között. Élete vége felé hátat fordított a hús élvezetének, és a
hindukhoz hasonlóan vegetáriánussá vált. Akbár 1605-ben bekövetkezett halála
után fia, Dzsehán-gir (1605-1627) került a trónra. S bár uralkodása alatt
lényegében nem változott a birodalom helyzete, a vallási toleranciának vége
szakadt. Dzsehángir az iszlám kardjának tartotta magát, és ha nem is vezetett be
a hinduk ellen szigorú törvényeket, gyakran előfordult, hogy lerombolták a hindu
templomokat, vagy mecsetté alakították át őket. Ekkor indult meg az a folyamat,
amely a modern korban az indiai moszlimok és hinduk kibékíthetetlen
ellentéteihez vezetett. A krónikások lágyszívű, a szépet értékelő, a természetet
kedvelő uralkodónak mutatják be Dzsehángirt, aki hosszú ideig képes volt
elgyönyörlfödni egy fában vagy nyíló virágban. A rossz nyelvek szerint valójában
nem is ő uralkodott, hanem energikus és tehetséges felesége, a perzsa származású
Núr Dzsehán.
ÉS JÖTTEK AZ ANGOLOK
Unokája, Aurangzib (1658-1707) alatt nyerte el a mogulok birodalma legnagyobb
kiterjedését. Afganisztánon kívül szinte egész India a birodalom része volt már
- kivéve egy egészen apró darabot a szubkontinens legdélebbi csücskén. Aurangzib
megvalósította, ami a történelem folyamán valamennyi indiai uralkodó álma volt,
függetlenül attól, hogy a hindu, a buddhista vagy a moszlim vallás követője
volt-e: meghódította és uralma alá hajtotta az egész szubkontinenst. Ugyanakkor,
furcsa módon, uralkodása alatt kezdődött meg a birodalom felbomlása, vagy
legalábbis előrevetette árnyékát a későbbi pusztulás. Mivel az iszlám jog nem
ismerte el az uralkodó elsőszülött fiának feltétlen igényét a trónra, és az
utódlást a szélesebb család döntésétől tette függővé, Aurangzibnak szinte élete
végéig trónbitorló rokonaival kellett hadakoznia, akik, kihasználva a birodalom
immár szinte áttekinthetetlen nagyságát, független kényurakként uralkodtak.
Aurangzib ezenkívül az iszlám megszállott híve volt, s mint ilyen, hallani sem
akart a vallási toleranciáról. A hinduk templomait leromboltatta: ismét életbe
léptek a nem moszlimokat sújtó rendeletek; s a hindu katonai vezetők háttérbe
szorultak a török vagy perzsa eredetű moszlimok mögött. Mindezek ellenére hiba
lenne Aurangzib alakjában kizárólag a Nagy Akbár építette birodalom sírásóját
látni. Ő maga is sokat tett azért, hogy a mogul birodalom fennmaradjon, s számos
intézkedése népszerűvé tette. Szigorú, de igazságos törvényeket hozott az
uralkodása kezdetén fellépett zűrzavar megfékezésére. Mindenesetre a birodalmat
kifejezetten iszlamizált formában képzelte el, ahol a jogalkotás az iszlám
szellemében történik, s annak mindenki köteles alávetni magát, akármilyen vallás
követője is.
Sáh Dzsehán kihallgatása
-
ilyen volt az indiai nagymogulok közvetlen udvartartása;
a Diván-i-Ám, a
Nyilvános kihallgatások csarnokában főhelyen a nagyúr,
körülötte leghűségesebb
emberei
(nagyobb méretben való megtekintéshez kattints a képre)
Ünnep Dzsehángir koronázása alkalmából
-
az iszlám szokásaitól „elrugaszkodó” festő annyira reálisan ábrázolja a
résztvevőket,
hogy nemcsak öltözetük, de arcuk típusa és kifejezése alapján is
megkülönböztethetők a mongol és a hindu alakok
(nagyobb méretben való megtekintéshez kattints a képre)
A vallási merevség később a szakadár mozgalmak mozgatójává lett, ami még
tovább veszélyeztette a birodalom egységét. A mellőzött és sértődött hindu
hercegek csak ímmel-ámmal álltak a központi hatalom mellé, a mohamedán vezetők
pedig azzal az ürüggyel, hogy az iszlám törvények megtartásán fáradoznak,
rémuralmat vezettek be az alájuk rendelt tartományokban. Napirenden voltak a
gyilkosságok, fosztogatások, templomrombolások.
Aurangzib halála után újjáéledtek a trónviszályok, amelyekből a trónutódlásra
egyébként teljesen esélytelen manszabdárok is kivették a részüket. A hatalmas
állam kezdett széttöredezni: egyre több területi egység lépett az önállóság
útjára, bár kezdetben elismerték a nagymogul fennhatóságát. Még a hindu hercegek
is a nagymogul nevében uralkodtak hindu alattvalóik felett - ennyire erős
kapoccsá vált néhány évszázad alatt a birodalomhoz való tartozás gondolata. A
birodalom bukásához egy külső támadás adta meg a végső lökést. Nádir sah perzsa
uralkodó szemet vetett Indiára, s Afganisztánon áthaladva hadjáratot vezetett a
legyengült szubkontinens ellen. 1739-ben legyőzte a mogulok és szövetségeseik
sebtében felállított hadseregét, kifosztotta Delhit, s a nagymogulok legnagyobb
sérelmére még a mogul uralkodók híres pávatrónját is elhurcolta Perzsiába. Bár
Nádir maga soha nem akart letelepedni India földjén - támadása kifejezetten
rablóhadjárat volt -, ő ásta meg a mogul birodalom sírját. Kivonulása után
röviddel hindu maratnák vonultak be Delhibe.
Ezzel a mozzanattal lényegében vége is a mogul dinasztia történetének. India
földjén a perzsák, törökök és afgánok után sokkal erősebb, hatalmasabb és
gőgösebb hódítók jelentek meg: az angolok. A történelem furcsa fintora, hogy az
egykori hódítók kései leszármazottját, Bahádur sahot, az utolsó nagymogult
1857-ben az új hatalom egyik képviselője, Hodson hadnagy tartóztatta le, és
küldte száműzetésbe Rangoonba, ahol 1862-ben halt meg. S talán még furcsább,
hogy ez a letartóztatás a pánipati csata után történt - ahol a nagymogul seregei
vereséget szenvedtek az angoloktól -, éppen azon a csatamezőn, ahol 300 évvel
korábban a hatalmukat megszerezték. Sic transit glória mundi...
A VISZÁLY MAGVAI
Korábban említettük, hogy India már a mogul hódítás előtt megismerkedett az
iszlámmal. Maga a hinduizmus rendkívül toleráns volt: az első időkben legalábbis
nem tett különbséget hindu és moszlim között. Terjedelmes pantheonjába a
tiszteletet érdemlő istenek közé éppen úgy befért Mohamed és Allah, mint
Krisztus vagy Buddha.
Az iszlám azonban, természeténél fogva, a legkisebb mértékben sem volt toleráns.
Mindig és mindenütt egyeduralomra törekedett, csak azt ismerte el egyenlő jogú
polgárnak, aki áttért az „igaz” hitre. A moszlim vezető réteg csak az iszlám jog
alapján felépített államot volt hajlandó elismerni a sajátjának, s emellett
tűzön-vízen át kitartott.
Az első nagymogul, Bábur, hódítóként érkezett, és úgy is halt meg. Soha nem
érezte hazájának Indiát: arról ábrándozott, hogy visszatér ősei földjére,
Közép-Ázsiába, ahonnan kiűzték. Nem sokat törődött a vallási toleranciával,
győztes volt és hódító: alázatot követelt, nem megértést.
Utódai azonban már India földjén születtek, más vallású alattvalók
szomszédságában, akik ugyanannak a hazának voltak a gyermekei. A legnagyobb
mogul, Akbár megértette, hogy két lehetőség előtt áll: vagy soknemzetiségű és
sokvallású birodalomnak lesz az uralkodója, ahol viszonylagos vallásszabadság
érvényesül, vagy az iszlám terrorjával megkísérli engedelmességre kényszeríteni
hindu alattvalóit. Államférfiúi nagyságát bizonyítja, hogy az előbbi megoldás
mellett döntött. Ahelyett, hogy erejét véget nem érő vallásháborúkban emésztette
volna fel, vállalva a moszlim egyház haragját, megpróbált igazi „összindiai”
uralkodóként cselekedni.
A hindu hercegek a legmesszebbmenőkig értékelték Akbár toleranciáját, és maguk
is a birodalom egyenlő jogú polgárainak érezték magukat. S ez a „birodalmi
gondolat” még azután is meghatározta tetteiket, amikor jószerével már semmit sem
várhattak a mogul államtól. Akbár dédunokája, Aurangzib, sajnálatos módon a
másik felfogást képviselte. Az iszlám vallási vezetők és moszlim előkelők
követelésének eleget téve egyvallású és egynemzetiségű államot akart
megvalósítani azon a területen, ahol nagyrészt más nyelvű és más vallású népek
ették ugyanannak a földnek a kenyerét. Nem ismerte fel, hogy a vallási
türelmetlenség, a nemzetiségi terror csak olaj a tűzre, és minden olyan ország,
amely semmibe veszi azokat a fiait, akik nem ugyanolyan nyelven beszélnek,
esetleg nem ugyanannak az istennek a követői, mint az uralkodó réteg, bukásra
van ítélve. Aurangzib személyes sorsa nem kelt bennünk különösebb részvétet,
hiszen rövidlátásával maga hívta ki maga ellen a végzetet, hibás politikája
azonban hosszan tartó viszály magvait vetette el hinduk és mohamedánok között.
Nem utolsósorban ennek köszönhető, hogy a szubkontinens a függetlenség
visszanyerése után különböző vallású országokra esett szét. A mogul hódítás
nemcsak India politikai életében hozott változásokat, hanem kultúrájában is. Nem
is lehetett ez másként: hiszen két egymástól eltérő, mégis egyaránt óriási
múlttal és hagyományokkal rendelkező kultúra kölcsönhatása nem múlhatolt el
nyomtalanul.
A mogul uralom időszakához kapcsolódik az arab betűkkel írott urdu nyelv
létrejötte is. Már neve is erre a korszakra utal; hiszen a mongol - török orda,
ordu (horda, csapat, sőt: palota) jelentésű szóból ered. Az urdu és hindu és a
török vagy perzsa nyelvet beszélő lakosság érintkezésének megkönnyítésére
alakult ki. Nyelvtana a hinduhoz áll igen közel, szókészletében hindi szavak
keverednek perzsa, török és arab szavakkal. Még a mai napig is közvetítő
nyelvként használatos India különféle nyelveket beszélő lakosai között, s az
angol mellett Pakisztán egyik hivatalos nyelve.
ERETNEK DÍSZÍTÉS
A hinduizmus és az iszlám kölcsönhatásából olyan új vallások születtek, amelyek
megpróbálták mindkettőből az elfogadható és összeötvözhető elemeket átvenni. Már
maga Akbár is kísérletet tett egy sajátos vallás létrehozására, a moszlim
egyházi vezető réteg azonban ellenségesen lépett fel az uralkodó „újításával"
szemben, s így az nem is terjedt el. Sokká] jobban terjedtek azonban az egyszerű
nép között született szinkretikus vallások. Kabir (1440 - 1518) a takács, költő
és filozófus, bráhmana anya szülötte volt, de moszlim nevelőapa mellett nőtt
fel, sikerrel próbálta az iszlám egyistenhitét a hinduizmussal összeegyeztetni.
Dádu, aki a XVI. és XVII. század fordulóján élt, azt tanította, hogy az isten
neve, száma, s a valláshoz kapcsolódó mindenféle rítus csak jelkép, semmi más, s
a jelkép mögött ugyanaz a tartalom rejtezik. A legjelentősebb vallásalapító
azonban a Pandzsáb területén született, hindu származású Nának volt (1469 -
1538), aki mindkét vallás legjelentősebb tanait megtartva igen népszerű új
vallást hozott létre. A hinduizmusból átvette a reinkarnáció tanait, azaz, hogy
van újjászületés, éspedig az előző élet által meghatározott minőségben,
ugyanakkor megtartotta az iszlám egyistenhitét is. Magát a legfőbb vezetőnek,
gurunak nevezte, tanítványait pedig szikheknek, azaz tanítványoknak. A később
üldözött, és kemény ellenállást kifejtő szikhek sok borsot törtek a mogul
uralkodók orra alá, s India egyik leghatékonyabb katonai erejévé váltak.
Abbasz sah kerti trónon
-
a perzsa eredetű Abbaszida-ház alapítóját a festő a perzsa stílusú iskola
szabályai szerint ábrázolja: részleteiben igen valósághű,
de az egymás mögötti
képsíkokat egymás fölé helyezve ábrázolja
(nagyobb méretben való megtekintéshez kattints a képre)
A két kultúra egymásra hatásából jött létre a híres mogul építőművészet is,
amelynek legszebb alkotásait ma is megcsodálhatjuk Indiában. Jellemző
sajátosságai közül talán az az egyik legfontosabb, hogy igen nagy jelentőséget
tulajdonított a természettel kialakított harmóniának, olyanformán, hogy a
természetet épületközeibe hozta. A díszkertek igen nagy szerepet játszottak a
mogul építőművészetben. A Belső-Ázsia pusztaságairól, vagy a Kaspi-tenger
mellékéről érkezett hódítók nehezen alkalmazkodtak India forró éghajlatához, és
díszkertekbe, fürdőmedencékbe és árnyas lugasokba menekültek a nap égető heve
elől.
A sajátos mogul építészeti stílus kialakítása Dzsehángir nagymogulhoz és korához
fűződik. Az indiai forróság elől az uralkodó gyakran menekült az észak-indiai.
Kasmírba, és Dzsehángir felesége, a perzsa származású Núr Dzsehán gyönyörű
díszkerteket építtetett a kasmíri főváros, Srinagár közelében, egy csodálatos tó
partján. „Dzsehángir építészeti alkotásai közt a választékos, előkelő ízlésnek
kimagasló példáit láthatjuk. Ilyen mű az Iltimad-ud-Daula síremlék, amelyet a
nagymogul Agrában Nur Dzsehán apjának állíttatott. Finom arányaival, kimért
egyensúlyával, elegáns egyszerűségével, amely a dús díszítmények ellenére is
dominál, egyike a mogul kor legtökéletesebb alkotásainak. Nur Dzsehán
királyasszony perzsa ízlésének és művészi érzékének nagy része volt a Dzsehángir
korában tudatosan kifejlődő mogul stílus létrehozásában. Míg Dzsehángir...
fenntartás nélkül alkalmazta építkezéseiben a hindu elemeket, addig a
perzsa-muzulmán jellegű művekben Nur Dzsehán hajlama vált irányadóvá...
Dzsehángir síremlékében már határozottan kibontakozik az a nagyvonalú, de mégis
könnyed, finom és gazdag stílus, amely majd Dzsehángir fia, Sah Dzsehán
uralkodása alatt éri el tetőfokát. Ez már beteljesült eredmény: szervesen magába
olvasztotta a hindu hatásokat, ezeket a szaracén hagyomány legjavával egyesítve,
s új, egészen sajátos, magabiztos stílust képvisel, amely egyidejűleg mogul és
indiai” - írta a mogul stílus kialakulásáról Baktay Ervin, az indiai művészetek
legjobb hazai ismerője.
Dzsehángir udvarában külföldi művészek és iparosok is dolgoztak, többek között
olaszok, akik megismertették a mogulokkal a pietra dura eljárást, azaz márvány
alapon színes kőberakást (intarziát). A perzsa művészet bár kétségtelenül az
iszlám művészet része, mégis más, mint például az arab, amely kizárólag
geometriai díszítéseket alkalmaz. A perzsák suták, és bizonyos szempontból
eretnekek, ami visszatükröződik díszítőművészetükben is. Az arabokkal,
törökökkel ellentétben elvétve állatokat is ábrázoltak, növényeket azonban
rendszeresen: indák, virágok, levelek keverednek geometrikus díszítőelemekkel.
„A virágos ornamentika, amelynek egyik eleme az életfa ősrégi motívuma,
Dzsehángir korában a mogul művészet egyik fő elemévé vált, s a pietra dura
eljárás ezt különösen hatásossá fejlesztette” - írja Baktay Ervin.
A LEGSZEBB SÍREMLÉK
A mogul művészet legcsodálatosabb és leghíresebb alkotása a Tádzs Mahal. Adjuk
át ismét a szót Baktay Ervinnek: „Sah Dzsehán, minden életvidám hajlama mellett
is, kivételes ragaszkodással szerette kedvenc asszonyát, Mumtáz-i Mahalt. Amikor
ez tizenharmadik magzatának világrahozatalakor, de még fiatalon, 1631-ben
meghalt, a nagymogul valósággal búskomorságba esett, vigasztalhatatlan volt, és
minden uralkodói feladatát elhanyagolta. Eltökélte, hogy olyan síremléket
állíttat feledhetetlen asszonyának, aminőt még nem látott a világ. A művet
egyúttal a maga sírhelyének is szánta. Ágra közelében, a Jamuná partján
választotta ki helyét. Már ebben is meggondolt művészi szempont érvényesült. Sah
Dzsehán összehívatta birodalmának legjelesebb építőmestereit, s ezek egymással
vetélkedve készítették el terveiket. Amelyek leginkább megnyerték a császár
tetszését, azokat plasztikus kivitelben, kicsinyített másolatban elkészítették,
így vitte el a pálmát az a mű, melyet Tádzs Mahal (Sír palota) néven ismerünk...
Egykorú mogul krónikák és emlékiratok részletesen beszámolnak az
előkészületekről, felsorolják mindazok neveit, akik a pályázatban részt vettek,
s akik a megbízatás alapján végül kivitelezték az építkezést. Egyetlen európai
volt az utóbbiak közt, az ötvös - valószínűleg a francia Austin de Bordeaux -,
aki a tömör ezüstdíszes ajtókat készítette: a palotának azt a részét éppen,
amely később a háborús időkben eltűnt. Azért érdemes ezt megemlíteni, mert volt
olyan igyekezet, amely el akarta hitetni, hogy India egyik legremekebb alkotását
európai mester tervezte és építette... A Tádzs Mahalt érzelmes, áradozó útleírók
annyiszor dicsőítették, hogy komoly kritikával kell szemügyre vennünk. De kibír
minden kritikát, sőt minél behatóbban vizsgáljuk, annál jobban kiviláglik az
értéke. Ha valamit tökéletesnek lehet mondani, a Tádzs Mahal az. Értve tökéletes
alatt azt, hogy a mű maradéktalanul megvalósítja a gondolatot, amely létrehozta,
és hogy nem lehet másképpen elképzelni, mint amilyen. Ha képzeletben
megkíséreljük bármely részletében megváltoztatni, tömegét, arányait módosítani,
rájövünk, hogy ez képtelenség, mert a legcsekélyebb eltérés az adott megoldástól
megsemmisítené a mű meggyőzően egységes, hibátlanul egyensúlyos, szerves, szinte
megrendítőnek nevezhető hatását. Ezt a világ híres építészeti alkotásai közül
csak igen kevésről lehet elmondani! ... A Tádzs joggal nevezhető a mogul
művészet legcsodálatosabb alkotásának, és nem túlzás, ha a világ egyik
legnagyobb remekművét látjuk benne. Kevés olyan alkotás van, amely kibírja az
elismerés szuperlatívuszait. A Tádzs azonban ilyen...
Az öregedő, reménye vesztett ember minden gondolatával az egyetlen nő emléke
felé fordult, akit életében igazán, mélyen szeretett. A Musszaman Burdzs
(Nyolcszögletű torony) erkélyéről egyre csak a messziről fehéren derengő Tádzs
Mahalt nézte és már csak egy vágya maradt: örökre megpihenni a pótolhatatlan
hitves oldalán. Ügy mondják, ott halt meg az erkélyen, s utolsó pillantása a
Tádzs formáin tört meg." A hitvesét sirató nagymogult ugyanis saját fia, a
türelmetlen Aurangzib letaszította a trónról, és palotafogságra ítélte. Sah
Dzsehán az agrai palota erkélyén töltötte élete utolsó éveit.
A mogul építészet mellett méltán említhetjük a mogul festészetet is, amely
ugyancsak két stílusirányzat, a hindu és az iszlám keveredéséből jött létre. Az
indiai muzulmán festészet létrejötte Akbár nagymogul nevéhez fűződik, aki
szerette a festészetet, udvarában sok festőt foglalkoztatott. Mivel ő már
valóban indiainak érezte magát, nem rekedt meg a perzsa (iszlám) festészet
hagyományainál. Udvarában hindu festők is dolgoztak, s ezek belevitték
alkotásaikba a hindu festőiskolák sajátosságait: például a természet
szeretetteljes ábrázolását. A mogul festészet Akbár utódai alatt realistává
vált: a mindennapi élet gondos ábrázolása lett a legfőbb téma az arcképfestészet
mellett. Persze elsősorban udvari, arisztokratikus festészet volt és maradt is.
Sajátos vonása a mogul festészetnek a perspektíva alkalmazása, amely Dzsehángir
korától kezdve általánossá vált a korábbi ábrázolásmód helyett. (Addig ugyanis a
távolabbi alakokat a közelebbiek feje fölé festették.) A mogul képeken,
miniatúrákon ábrázolt jelenetek, a mindennapi életből vett és aprólékosan hű
részletek nagy segítséget nyújtanak a kutatónak, hogy megismerje egy távoli,
letűnt világ mindennapi életét. A mogul kultúra nem gyakorolt nagy hatást
Európára - hiszen térben messzire volt tőle -, bár Rembrandt nagyra értékelte a
mogul festészetet, és fel is használta egyes motívumait.
A mogul birodalom létrejötte és bukása tanulsággal szolgálhat a mai idők embere
számára is. Csak az az ország vagy birodalom vészelheti át az idő múlását, amely
minden polgárának - bőre színétől, nyelvétől és vallásától függetlenül - egyenlő
jogokat biztosít.